torsdag 8. desember 2011

Prinsepakker

fra Bilag til Hjemmet nr. 31/1987

ca 60 kaker

300 g smør/margarin
3 ss sukker
vel 6 dl hvetemel
3 eggeplommer

Marengs:
3 eggehviter
9 ss sukker

Smuldre sammen smøret og hvetemelet, tilsett eggeplommene og arbeid deigen raskt sammen. Sett kaldt i minst en time. Stivpisk eggehviter og rør inn sukkeret, og pisk litt mer. Kjevle ut deigen og skjær ut firkanter, ca. 6x6 cm. Legg en klatt marengs på hver og brett hjørnene forsiktig opp rundt fyllet.
Legg kakene på bakepapir og stek ved 175 grader i ca 12 minutter.

3 kommentarer:

  1. Hei

    Vi har bakt prinsepakker i flere år, men så forsvant oppskriften og vi har leita overalt, men den er umulig å finne - til nå ��.... MEN - nå har vi bakt etter din oppskrift 2 ganger og vi føler at noe må være feil.... Jeg mener ikke å være frekk, men kan det være at du har skrevet noe feil? Deigen henger liksom ikke sammen uansett hva vi gjør. Det er liksom helt umulig å "pakke inn" marengsen, da deigen smuldrer fra hverandre.... Hadde vært utrolig takknemlig hvis du kunne bare sjekke orginaloppskriften ��

    SvarSlett
  2. Hei Erle. Jeg har bare bakt disse en gang og jeg slet med det samme som du beskriver. Deigen kunne bare kjevles akkurat i det den kom ut av kjøleskapet. Når den ble for varm, ble den bare klissete og rar. Jeg har dobbeltsjekket oppskriften og det jeg har skrevet stemmer med den som stod i bladet, så da vet jeg ikke helt hva som er feil. Kanskje det finnes en bedre oppskrift i en av de gamle kokebøkene? Ta en titt på biblioteket:) Lykke til videre, og beklager at denne oppskriften viste seg å være litt rar.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for svar!:)

    Da er det ikke bare jeg som har strevet med denne da:) Akkurat det opplevde jeg også, det gikk fint når den var helt kald.
    Men tusen takk for oppskrift i alle fall, den har vært savnet lenge:)

    SvarSlett