tirsdag 29. mars 2016

Earl Grey- kjeks (fra Glamourbibliotekaren)

En av mine favorittblogger er Glamourbibliotekaren. Hun skriver om blant annet bøker, planter, parfymer, musikk og hverdagskos. Hun postet også denne oppskriften på Earl Grey-kjeks og jeg gleder meg veldig til å prøve denne oppskriften. Jeg tillater meg derfor å legge ut oppskriften her også:

1 ts earl grey 2,5 dl hvetemel0,5 dl sukker0,5 dl melis1/2 ts vaniljepulver1 ts vann1,25 dl smeltet smør

Knus tebladene i en mortel så de blir til pulver. Bland alle tørre ingredienser. Tilsett vann og smeltet smør, bland til en deig. Bruk gjerne kjøkkenmaskin.

Form deigen til en avlang kubbe, rull den litt så den blir jevnt og fin, gjerne inni et bakepapir eller silikonbakeplate. Pakk den inn i bakepapiret og la den ligge i kjøleskapet i ca en halvtime eller frys den. 

Når deigen er blitt avkjølt, kan man kutte den i skiver, mellom 0,5 og 1 cm tykke. Legg skivene på en stekeplate med bakepapir, og stek dem på 190 grader i ca 12 minutter. Ta dem ut, og legg dem over på ei rist etter noen minutter. 

Skal visstnok smake utmerket til te;-))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar