søndag 23. oktober 2011

Irsk kaffekrem

For mange år siden fikk jeg en fantastisk kokebok av en venninne: "Le Cordon Bleu Gourmetskolen: Sjokolade" (perfekt gave!) og jeg har lagt min elsk på denne oppskriften på Irsk kaffekrem.. Jeg har endret fremgangsmåten litt, og varierer ofte med bær.

4 porsjoner

Sjokoladekrem

200 g mørk, bitter sjokolade (hakket)
2 dl kremfløte
2 ss sukker
1 ss whiskey

Kaffekrem

2 dl kremfløte
2 ss melis (siktet)
1 ts kaffeekstrakt (eller bruk sterk kaffe)

eventuelt bær og kakaodryss

1. Legg sjokoladen i en bolle over en kasserolle med kokende vann (bollen med sjokoladen skal ikke berøre vannet). Rør til alt er smeltet.
2. Varm fløten og sukkeret opp til det akkurat når kokepunktet og ta vekk fra platen. Bland med sjokoladen til alt er en jevn røre og bland godt inn whiskeyen. Avkjøl.
3. Når det er avkjølt, fordel i dessertglass eller liknende og sett i kjøleskap mens du lager kaffekremen.
4. Kaffekrem: pisk kremfløte og melis til en luftig krem, og bland inn kaffeekstrakt. Fordel over sjokoladekremen i dessertglassene. Dryss eventuelt litt kakaopulver over rett før servering.

Variasjon: Jeg legger gjerne et lag med eks. friske jordbær mellom sjokoladekremen og kaffekremen. Da blir det friskere og passer godt etter en litt tyngre middag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar