onsdag 27. oktober 2010

Amaretto Syllabub

Dette er min variant av Nigellas Amaretto Syllabub. Samme prinsipp, men litt friskere, synes jeg.

ca 3 porsjoner

1/3 l kremfløte
30-50 ml Amaretto (mandellikør som du kjøper på Vinmonopolet)
litt sukker (ca. 1 ss)
noen dråper sitron
3-4 mandelmakroner (jeg kjøpte ferdig på konditori.)
friske bringebær/jordbær

Smuldre opp de myke mandelmakronene i bunnen på pene dessertglass. Legg i bærene. Finn en bolle og rør ut sukkeret i Amaretto før du pisker inn litt og litt kremfløte. Det skal bli til en løs krem, så ikke pisk for lenge. Legg kremen mykt over mandel-/bærbunnen og dryss over litt knust mandelmakron eller finhakkede mandler. Sett i kjøleskapet noen minutter før servering.

Jeg fikk ikke tak i mandelmakroner, men jeg kjøpte en type mandelkake i steden. Liknet på et slags mandelwienerbrød hvor jeg brukte bunnen, ikke eggkremen. Det fungerte helt greit. Eksperimenter selv:-)

NB! Amaretto er alkoholholdig, så denne er ikke barnevennlig (kan i så fall ta av litt vanlig krem før du lager amarettokremen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar