torsdag 29. juli 2010

Scones


Denne grunnoppskriften til scones fant jeg
her. Jeg varierer oppskriftene etter dagshumør:-)Oppskriften bruker amerikanske mål, men det finnes konverteringsverktøy på nettet. Jeg har et målebeger som viser både amerikanske og metriske mål, og det kan anbefales.

Scones:
3 kopper mel (begynn med 2) + ekstra til utbaking (jeg bruker ofte grovt mel)
1/4 kopp sukker
3 ts bakepulver
1/4 ts salt
5 ss/1/3 smør (best med romtemperert, men kan også bruke flytende smør fra flaske)
1 egg
3/4 kopp melk/fløte/kulturmelk (jeg bruker kulturmelk)
+ eventuelt fyll

Bland det tørre og kna/bland inn smøret. Visp et egg og hell i det meste (men spar litt til pensling). Ha i melken og bland godt. Jeg synes det er best å bruke kjøkkenmaskin, men det funker helt greit uten også. Deigen er veldig løs, så beregn en del mel til utbaking. Når deigen er knadd godt sammen, kan du tilsette fyllet. Jeg liker hakkede, tørkede aprikoser, men all tørket frukt er godt. Andre gode fyll er f.eks. blåbær eller nøtter. Du trenger ikke fyll heller.
Når alt er knadd godt sammen, deler du deigen i to og kjevler ut til to runde leiver. Ca 2 cm tykke. Del opp diagonalt som en pizza og legg stykkene på et smurt brett.

Stekes på 220 grader (eller 200 i varmluftsovn) i 10-12 minutter. Spis naturell eller med smør, syltetør og/eller pisket krem. Serveres med te. Mmmm..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar