fredag 16. juli 2010

Sjokoladepavlova med friske bær

fra Mat & drikke- bilag til Norsk Ukeblad juli 2010

300 g sukker
6 eggehviter
1 ts eddik
3 ss kakao
3 dl kremfløte
1 pk vaniljekrem
2-3 ss sukker

pluss bær til pynting (ca 500 gram)

Forvarm stekeovnen til 60 grader.

Pisk eggehviter til de danner myke topper. Tilsett sukker, litt etter litt, og pisk til alt sukkeret er oppløst og blandingen er myk og blank. Du skal kunne snu blandingen på hodet. Vend inn eddik og kakaopulver og bland godt.
Bre utover en stekeplate (kledd med bakepapir) slik at du får en stor sirkel, ca 22 cm bred og 2-3 cm høy. Bak i ovnen i 60-70 minutter til den er gjennomstekt på yttersiden, men fortsatt er litt myk inni. Skru av ovnen og la pavlovaen avkjøles helt.
Vend den avkjølte pavlovaen forsiktig over på et serveringsfat.
Like før servering pisker du kremen (med litt sukker) slik at den danner myke topper. Vend inn vaniljekremen. Bred utover pavlovaen og pynt med rikelig med jordbær, blåbær, bjørnebær, rips eller sesongens frukt.

1 kommentar:

  1. Noen tips: For det første er oppskriften for stor til 22 cm slik det står. For min del ble den passe til 26 cm. Kanskje jeg hadde større egg? Jeg stekte min i 59 min i vanlig stekeovn. Den ble altfor mye stekt (nesten brent enkelte steder) og veldig ujevnt stekt. Neste gang jeg prøver den skal jeg steke den kortere og med varmluft for å se om det gjør noen forskjell. Kanskje litt lavere temperatur også.

    Smaken var god. Må ha mye bær på. Så lekker ut!

    SvarSlett