lørdag 12. november 2016

Chaihalvmåner

Jeg har en tysk venninne som alltid lager det så fint til jul. Hun sa at hun fikk mye inspirasjon fra juleboken til den tyske bloggeren "freülein Klein". Den fikk jeg i gave året etterpå.

Her er en oppskrift som jeg nettopp har prøvd. Chaihalvmåner.

Ingredienser:
70 ml melk
4 teposer med Chai-te. (Jeg brukte bare to, for de var store)
250 g mel
80 g melis
100 g malte mandler
0,5 vaniljestang - bare frø
150 g kaldt smør

Strø:
melis
kanel
vaniljesukker

Fremgangsmåte:
Varm melken i en liten kasserolle. Trekk kasserollen av varmen. Legg teposene oppi. La dette trekke i ca 30 minutter. Fjern teposene og la melken bli helt kald.

Mal mandler og hell i en bolle sammen med mel, melis og frø fra vaniljestangen. Del smøret i små biter og smuldre det sammen med melblandingen. Hell oppi melken og kna til glatt mørdeig. Pakk deigen inn i klingfilm og legg den i kjøleskapet i minst en time.

Del deigen i tre like store deler og trill til tynne pølser. Del inn i 2-3 cm store stykker og form til halvmåner. Det skal bli ca 50 halvmåner til slutt. Legg på ovnsbrett med bakepapir.

Stekes i 12-15 min på ca 175 grader (eller litt mindre med varmluft). Legg forsiktig over på rist.

Bland strøet sammen og dryss (med sil) over kakene mens de fortsatt er litt varme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar