onsdag 22. oktober 2014

Banoffee pie (Banan-karamell kake)

Jeg har lett litt etter en enkel oppskrift på denne klassiske, engelske kaken. Kom over denne og har har tenkt å prøve den snart (originalen,med bilde, finner du her: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/banoffee-pie)

Ingredienser

Bunn:

225 g Bixit kjeks (gjerne med sjokoladetrekk)
*
75 g Digestive kjeks

100 g smør

(*Jeg kommer nok til å bare bruke Digestive, ev. blandet med Kornmo eller annen grov kjeks)

Toffee:

175 g smør

150 g sukker

1 boks (usøtet) vikingmelk (400 g)**

Fyll:

3 bananer

Topping:

3 dl kremfløte

50 g kokesjokolade

Fremgangsmåte

Knus kjeksen og bland med smeltet smør. Ha kjeksblandingen i bunnen av en paiform (26 cm i diameter). Avkjøl.

For å lage toffee, has smør og sukker i en teflonbelagt, tykkbunnet kjele. Varm på svak varme til smøret er smeltet og sukkeret oppløst. Hell i vikingmelken og kok opp på middels varme under stadig omrøring. La småkoke i ca 30 min, til blandinger har tyknet og fått en lys karamellaktig farge. Husk å røre av og til. Avkjøl.

Del bananene i skiver og legg over kjeksbunnen. Fordel over toffee. Pisk kremfløten og ha over. Pynt med revet sjokolade. Sett kaken kjølig frem til servering.

**En vanlig boks Vikingmelk er 410g, så det er litt mer enn det som står oppgitt her. Jeg så ikke det og brukte alt. I tillegg var jeg litt for raus med smøret i toffeen, så den ble ikke tykk nok. Så altså: vær nøye med oppmåling her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar