fredag 28. september 2012

Lammecarré med parmesan og søtpotetmos

Det er høst og tid for lam. Jeg skal snart ha årets lammemiddag og er på jakt etter nye oppskrifter. Selv om jeg vanligvis lager stek, ikke carré, så var denne oppskriften fra Tara Smak, nr 6 2012, så fristende at jeg kanskje prøver den i år?

1,5 kg lammecarré
4 ss olje
2 ss honning
2 ss grov sennep
3 skiver tørt brød i biter
60 g finrevet parmesan
2 båter hvitløk
1 stilk rosmarin
0,5 ts salt
0,5 ts pepper
1 egg

Søtpotetmos:
3 store søtpoteter
1 stor bakepotet
2 gulrøtter
2 ss smør
1 dl matfløte
0,5 ts salt
0,5 pepper

Brun kjøttet raskt i en stekepanne og legg det i en ildfast form med beina opp. Bland honning og sennep og pensle over. Skrell potet og gulrot, del dem i biter, og kok dem møre.

Kjør brød, parmesan, hvitløk, rosmarin, salt og pepper til en finsmulet masse i en kjøkkenmaskin. Pisk egg lett sammen i en bolle og ha i blandingen. Dekk lammecarréen med parmesanblandingen og stek den i ovnen på 175 grader i ca 20 minutter. Når skorpen er gyllen og kjøttet har en kjerneteperatur på 60 grader er det ferdig. La kjøttet hvile i 10-15 minutter før servering.

(Personlig liker jeg bedre stekt kjøtt, så jeg lar alltid kjøttet bli minst 70 grader - men det er en smakssak. Noen sier at jeg ødelegger kjøttet dersom jeg steker det for mye, men.. jeg vil helst ikke ha det helt rosa:)

Hell vann av grønnsakene og mos dem grovt sammen med smør og fløte. Smak til med salt og pepper.
Del lammecarréen i skiver, ett ben per skive. Server skiver av lammecarréen sammen med søtpotetmosen (og jeg liker også en litt kraftig saus og ovnsbakte grønnsaker til..)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar