tirsdag 16. desember 2014

"Mince pies" (krydderkaker) a la Nigella

Bilde fra: http://www.indigomemoirs.com/
Denne oppskriften på tradisjonelle, engelske "mince pies"fra Nigella Lawson har jeg hatt lyst til å prøve. Kanskje jeg får gjort det til jul? Mince pies er små paier, likner litt på uthulede muffinser uten lokk, med krydret fruktfyll. Det er altså ikke det samme som "minced meat pies" som er kjøttdeigsfylte piroger. Greit å vite hva man bestiller:) Mince pies spises spesielt i jula.





Paideigen:
250 g mel
60 g kaldt smør
60 g vegetabilsk fett
saften av 1 appelsin
en klype salt

Hell mel i en liten ildfast form. Del opp smør og Delfiafett i små biter og sett melblandingen i fryseren i ca. 20 minutter (det gjør deigen enklere å jobbe med). Klem ut saften av en appelsin og tilsett en klype salt i saften. Sett saftblandingen i kjøleskapet. Når paideigen har stått i fryser i 20 minutt, ta den ut og kjør den til en smulete melblanding i kjøkkenmaskin. Tilsett den kalde, salte appelsinsaften i melblandingen og kjør den til en medgjørlig deig. Del deigen i tre deler, pakk inn i plast og sett i kjøleskapet.

Fyll:
Her oppgir ikke Nigella nøyaktige mål, så jeg har tenkt å slumpe litt..

Hell en god "dæsj" portvin i en kjele (2-3 dl?)
Tilsett litt brunt sukker (ca en kopp?)
Hele, ferske tranebær (ca 5 dl??)
Malt ingefær, malt kanel og malt nellik (ca. 1 skje av hver)
Rosiner (og Sultanas om man får tak i dem) (ca. 2 kopper?)
Tørkede tranebær (ca 1 kopp?)
Skall og saft (og gjerne litt fruktkjøtt) av en clementin

Småkok fyllet i 20 minutter.

Kjevle ut paideigen, ca 2-3 mm tykk. Stikk ut runde stykker og legg dem i smurte muffinsbrett. Stikk også ut pyntestjerner fra deigen. Disse skal ligge oppå fyllet.

Når fyllet har kjølnet litt, hell oppi litt brandy, en liten "dæsj" med mandelekstrakt (jeg tenker kanskje å bruke mandellikør..?), vaniljeekstrakt og en bra skvis med flytende honning. Rør godt til fyllet blir en marmeladeliknende konsistens (ikke en mos. Det skal være litt klumper). Fyll paibunnene og legg paistjernen oppå hver lille pai.

Stekes i ca 15 minutter på ca 190-200 grader.

Kan fryses.

1 kommentar:

  1. Jeg har nå endelig fått testet disse. Jeg måtte improvisere litt, for jeg hadde ikke portvin (rødvin og et par ss gløgg gjorde susen) og ikke så små stjerneutstikkere (så da ble det halvmåner i steden:). Kakene smakte kjempegodt! Det luktet jul på kjøkkenet. Et par tips: Delfiafett fungerer ikke i paideigen. Det er for hardt til å ville blande seg inn, så neste gang skal jeg prøve enten bare smør eller se om jeg får tak i noe vegetabilsk fett som er mykere. Et annet tips er å kjevle deigen som skal brukes til pynten (stjernen på toppen) tynnere enn den som skal til bunnen. Deigen hever seg litt, så det ser nok penere ut dersom toppen er tynnere. Bunnen må likevel ikke være for tynn, for da kan fyllet renne igjennom. Jeg brukte (godt smurte) sandkakeformer til steking. Det fungerte helt bra.

    SvarSlett